top of page

Hoe een leeuwerik en een kogel een combinatie kunnen zijn waar je toch blij van wordt

Door Maarten Baanders

30 september 2017

Van alle kanten klinken vogelgeluiden. Een riedeltje, een tjilpje. Roep en antwoord. De hemel is er vol van. Toch zijn het geen vogels die je hoort, maar vijf strijkers. De akoestiek van de Amstelkerk wordt in haar beste kwaliteiten uitgebuit.

Kleine setting

Programma’s maken in een kleine setting, met een persoonlijke keuze rond een thema. Dit is waarmee celliste Lidy Blijdorp zich profileert in de serie Cello020. Voor de eerste aflevering, De kogel en de leeuwerik, nodigde zij het Ragazze Quartet uit om met haar te musiceren. Het is de hele avond duidelijk hoe feilloos de celliste en het kwartet elkaar aanvoelen.

Rondom het publiek

In het openingsnummer, Le Rappel des Oiseaux van Jean-Philippe Rameau, zitten de muziciennes rondom het publiek. Dit is kenmerkend voor de zorgvuldigheid waarmee Blijdorp en het Ragazze Quartet iets speciaals van deze avond maken. De opstelling en het ruimtelijk effect sluiten perfect aan op deze muziek vol vogelgeluiden. Lidy Blijdorp schittert al meteen met haar knappe flageolettenspel, waarin ze een ongekend gevoel voor nuance en muzikale fantasie aan de dag legt.

Eenheid met prachtig reliëf

De opgeroepen sfeer en levendigheid zetten zich voort in het Celloconcert in G (G480) van Luigi Boccherini. Al meteen bij haar eerste heldere inzet sleept Blijdorp je mee in de stroom van de muziek. De begeleiding door het Ragazze Quartet in plaats van door een orkest maakt dit celloconcert verrassend helder. Lidy Blijdorp komt in deze lichte sfeer magistraal naar voren, waardoor een eenheid met prachtig reliëf tussen de vijf instrumenten ontstaat. De klanken zijn van een zilverachtige verfijning. De virtuositeit van de solopartij wordt geen moment benadrukt, waardoor de muziek des te meeslepender wordt.

Ragazze

Een van de twee elementen van het thema van dit programma wordt weer opgepakt in het strijkkwartet De leeuwerik in D (opus 64 nr. 5) van Joseph Haydn, gespeeld door het Ragazze Quartet zonder Blijdorp. De vier musiciennes voeren het indrukwekkend uit. Wat een eenheid vormen ze, zowel in klank als in het temperament dat ze aan deze muziek geven! Met scherpte en gevoel voor detail maken ze dit werk van Haydn tot een levendig verhaal.

Tragische jachtpartij

Na de pauze is het tijd voor de kogel. Als inleiding op het Quintet nr. 15 opus 38, The Bullet, van George Onslow, een tijdgenoot en stijlverwant van Beethoven, vertelt Lidy Blijdorp over het lot dat de componist trof nadat hij het eerste deel van dit kwintet had geschreven. Tijdens een jachtpartij schoot een van zijn vrienden hem een kogel in het oor. In de drie delen die Onslow daarna schreef verklankte hij dit ongeluk. Lidy Blijdorp en het Ragazze Quartet laten het je ruimschoots meebeleven. Dankzij hun energieke aanzetten en kwieke tempo voel je hoe de kogels nog net niet in je oor terechtkomen, maar er wel vlak langs suizen.

De kogel en de leeuwerik is een avond waar je blij van naar huis gaat. De samenstelling van het programma is zeer origineel. Maar het is Lidy Blijdorp eigen daar nog iets aan toe te voegen: een verhalend element. Ook aan eerdere programma’s gaf ze hiermee haar eigen accent. Zoals ze het verhaal over Onslow en de tragische kogel vertelt, verraadt veel gevoel voor bizarre gebeurtenissen en voor humor, waardoor ze ook verschrikkelijke dingen met een ontwapenende twinkeling vertelt.

Volgende afleveringen van Cello020 in de Amstelkerk:
23 nov. 2017: No Tomorrow
1 febr. 2018: Leven onder een tiran